Jaki olej przekładniowy wybrać?

Jeśli zależy ci na tym, żeby unikać awarii przekładni to powinieneś dbać o regularną wymianę oleju przekładniowego. Najlepiej wybierać produkty według zaleceń głównego producenta. Można śmiało powiedzieć, że źle dobrany olej przekładniowy będzie miał negatywny wpływ na żywotność wszystkich podzespołów. W tym artykule wyjaśnimy, czym cechuje się olej przekładniowy, a także podpowiemy, jak należy go używać.

Co to olej przekładniowy?

Jeśli nie zadbasz o wymianę oleju to narazisz się na częste awarie przekładni. Wysokiej jakości oleje przekładniowe są dostępne w sprzedaży. Każdy bez większych problemów powinien znaleźć coś dla siebie, ponieważ wybór jest naprawdę bardzo duży. Istotnym parametrem jest lepkość, ponieważ od tego zależy, czy olej dokładnie pokryje elementy pracujące wewnątrz przekładni. Należy pamiętać, że lepkość nie może być zbyt wysoka, ponieważ uniemożliwi to obieg środka smarnego. Zbyt duże tarcie skutkuje tym, że komponenty szybciej się zużywają i wzrasta temperatura. Warto podkreślić, że wtedy olej przekładniowy również zużywa się szybciej. Lepiej zachować szczególną ostrożność, ponieważ może to doprowadzić do naprawdę poważnej awarii. Najlepiej korzystać z produktów sprawdzonych i renomowanych producentów, którzy cieszą się dobrą opinią i od dłuższego czasu działają na rynku. Główne zadania oleju przekładniowego to oczywiście odprowadzanie ciepła oraz pochłanianie zanieczyszczeń. Jeśli mowa o zanieczyszczeniach to można wyróżnić drobinki metalu. Trzeba dodać, że tego typu zabrudzenia powstają naturalnie podczas działania przekładni.

W tym dziale  Sól fizjologiczna – co to jest i jak stosować?

Wybór oleju

Warto mieć na uwadze, że olej przekładniowy znacząco wydłuża żywotność skrzyni biegów. Zabezpiecza elementy przed korozją i gromadzeniem się zanieczyszczeń. Jeśli chcesz uniknąć wydatków związanych z naprawą to musisz zadbać o regularną wymianę oleju. Trzeba również pamiętać, że oleje przekładniowe nie działają dożywotnio. Jeśli chodzi o automatyczne skrzynie to preparaty należy wymieniać częściej niż w skrzyniach manualnych. Zazwyczaj producenci zamieszczają informację, kiedy należy to zrobić. Jeśli taka informacja nie jest podana to można wymienić olej przed upływem ośmiu lat lub po przejechaniu 100 tys. km. Do manualnych skrzyń biegów najbardziej polecane są oleje o klasie jakościowej od GL-1 do GL-5. Rozwiązania GL-1 doskonale sprawdzą się w starszych autach oraz pojazdach, które są raczej mało eksploatowane. GL-4 będzie świetną opcją dla skrzyń biegów, które mają przekładnie hipoidalną i pracują naprawdę na wysokich obrotach. Przy zakupie oleju warto również zwrócić uwagę na lepkość. Trzeba jasno podkreślić, że wraz ze wzrostem temperatury spada lepkość oleju. Dzięki temu ma on szansę dotrzeć do trudno dostępnych miejsc. Ma to duży wpływ na skuteczność smarowania. Możesz też zainteresować się olejami z niższą lepkością. Oleje do automatycznych skrzyń biegów muszą cechować się stabilnością termiczną oraz dużą odpornością na ścieranie.

W tym dziale  Jaką kaszę wybrać?

Dodaj komentarz