Napoje gazowane

Napoje gazowane – dlaczego są niezdrowe?

Organizm każdego człowieka potrzebuje wody. Należy dbać o to, by stopień nawodnienia był odpowiedni. Zbyt mała ilość przyjmowanych płynów może doprowadzić do odwodnienia. Szczególnie narażone na nie są niemowlęta i małe dzieci, więc musimy dbać o to, by maluchy dużo piły. Co powinny pić dzieci? Jakie są najlepsze soki i napoje dla dzieci?

Ile powinno pić dziecko?

Zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu różnych czynników, w tym od masy ciała, temperatury i wilgotności otoczenia, a także aktywności fizycznej. Kiedy jest bardzo ciepło, dziecko powinno pić więcej, gdyż wodę traci z potem. Średnie zapotrzebowanie na wodę wynosi około 30 ml na kg masy ciała. Jeśli maluch pije za mało, może to doprowadzić do niebezpiecznego zjawiska zwanego odwodnieniem. Zanim to nastąpi, musimy podawać soki i napoje dla dzieci, gdyż następstwem odwodnienia są różne dolegliwościami ze strony układu krwionośnego, moczowego oraz pokarmowego. Dzieci w wieku od 1 do 3 lat powinny pić około 1300 ml płynów dziennie, a w wieku od 4 do 6 lat, około 1700 ml. Małe dzieci powinny więc wypijać minimum 4 szklanki płynów dziennie.

Co powinno pić dziecko? Najlepsze soki i napoje dla dzieci

Podstawowym napojem dziecka powinna być woda. Zaleca się, by dzieciom podawać butelkowaną wodę mineralną lub źródlaną, która jest czysta pod względem mikrobiologicznym oraz chemicznym. Przedszkolaki powinny pić wodę źródlaną. Maluchom często podaje się soki i napoje dla dzieci, które zawierają duże ilości cukrów prostych (glukoza, fruktoza i sacharoza), znaczne ilości witamin, a także beta-karotenu i flawonoidów. Warto podawać soki warzywne, najlepiej te pasteryzowane. Dzieci mogą pić także herbatę owocową bez sztucznych słodzików. Do 3 roku życia dzieci absolutnie nie mogą pić słodzonych napojów gazowanych, których spożycie może prowadzić do wielu chorób (otyłość, cukrzyca typu 2, próchnica). Istotne miejsce w jadłospisie, jako źródło wody, powinny zajmować mleko i napoje mleczne.

Podajemy soki i napoje dla dzieci. Dlaczego nie napoje gazowane?

Po napój gazowany sięgamy najczęściej po to, aby ugasić pragnienie, ale nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż wcale go nie zaspokajają. Ponadto, z każdym łykiem, oprócz kolorowego płynu do organizmu przenikają bardzo szkodliwe składniki – konserwanty i sztuczne barwniki. Zdecydowanie lepszym wyborem są soki i napoje dla dzieci, w których są także witaminy. Napoje gazowane są mocno słodzone, a przecież cukier może doprowadzić do próchnicy. W skład napojów gazowanych wchodzą także niezdrowe dla dziecka konserwanty oraz regulatory kwasowości, substancje smakowe i sztuczne barwniki. Zawarty w napoju dwutlenek węgla działa drażniąco na delikatną śluzówkę żołądka. Gaz może przyczynić się do bolesnych kolek i wzdęć. Dziecko powinno pić często, ale mało. Starajmy się, by polubiło picie wody. Jeśli maluch odmawia, wybierzmy soki i napoje dla dzieci, które możemy rozcieńczać wodą. Nigdy nie podawajmy pociechom napojów gazowanych, które mogą im zaszkodzić.