mózg pamięć i koncentracja

Jak zwiększyć możliwości mózgu?

Czy warto uprawiać sport lub jakąkolwiek aktywność fizyczną? Ależ oczywiście! – każdy, nawet kanapowiec, po cichu lub na głos to potwierdzi. A czy równie często zastanawiasz się nad tym, czy Twój umysł będzie prawidłowo funkcjonował w podeszłych latach? Pewnie tak, ale zazwyczaj rozpatrujesz to w kategoriach niezależnych od Ciebie, ale od losu, woli boskiej, szczęścia czy wyłącznie genów. Jest to błąd, bo każdy z nas ma znaczący wpływ na kondycję swojego mózgu.

Zdrowy tryb życia

„W zdrowym ciele, zdrowy duch” jak mówi przysłowie. Aktywność fizyczna wspiera nie tylko muskulaturę ciała, ale też dotlenia mózg i pozytywnie wpływa na jego zdolności. Każda, ale regularna aktywność fizyczna, zmniejsza w jakimś stopniu ryzyko zaburzeń umysłu w podeszłym wieku i stanowi niejako profilaktykę w chorobach takich jak np. choroba Parkinsona czy Alzheimera. Pozwala zachować pełnię sił witalnych i umysłowych na dłużej. Podobnie, zdrowe odżywianie ma zbawienny wpływ na organizm. Owoce i warzywa są niezbędne w prawidłowo zbilansowanej diecie, ale nie może w niej zabraknąć takich produktów jak orzechy, zielona herbata, ryby, oliwa z oliwek, gorzka czekolada czy różnorakie przyprawy. Dietetyk doradzi i ułoży dietę wedle potrzeb, które są indywidualne dla każdego.

Sen

8 godzin snu na dobę to nie jest rozwiązanie idealne. Obserwuj organizm i odkryj swój idealny zegar biologiczny. Brak czasu, nadmiar pracy, rodzina, zasłużony relaks – to wszystko zajmować może nawet 24 h na dobę. A w zasadzie to i 30 h na dobę… Jednak niestety doba ma jedyne 24 godziny, dlatego wygospodarowanie w niej odpowiedniej ilości godzin na sen jest kluczowe dla właściwego funkcjonowania każdego organizmu. Trzy lub czterogodzinny sen kiedyś odbije się negatywnie na zdrowiu.

Wspomaganie farmakologiczne umysłu

Wprowadzenie zdrowych i dobrych nawyków niestety nie jest zadaniem prostym i łatwym w realizacji. Mając problemy z koncentracją, skupieniem i zapamiętywaniem, można sięgnąć po tabletki na pamięć jako pierwszą deskę ratunku i zacząć wprowadzać pozytywne zmiany w trybie życia. Bywa, że stres i przemęczenie uniemożliwiają normalne funkcjonowanie w pracy, a tabletki na pamięć mogą pomóc np. przed ważnym okresem w karierze zawodowej, gdy nie można pozwolić sobie na urlop. Na rynku jest spory wybór tabletek na pamięć, a odpowiedni specjalista – lekarz lub farmaceuta, pomoże dobrać odpowiedni preparat.

Pobudzanie umysłu przez ćwiczenie prawej półkuli

Rozwiązywanie krzyżówek, czytanie, robótki manualne, malowanie, rzeźbienie, orgiami i multum innych aktywności pobudzających również prawą półkulę mózgu odpowiedzialną za inwencję twórczą, to coś, co Twój umysł lubi. Nawet jeśli nie masz zdolności artystycznych (albo tak uważasz) i myślisz, że to strata czasu, którego masz tak mało, to nieważne. Pobudzanie w ten sposób umysłu zwiększa jego możliwości i wzbudza kreatywność. Poza tym – nie zapisuj, tylko zapamiętaj. Ćwiczenia na pamięć są równie ważne, a mało kto potrafi sobie wyobrazić, że zamiast żółtych karteczek lub kalendarza można wszystko zapisać w pamięci. Wymaga to tygodni, a nawet miesięcy treningu, ale nasz mózg dostanie wtedy ogromny zastrzyk energii, tak jak nasze ciało po miesiącach ćwiczeń nabierze muskulatury.

A więc twórz, przebywaj na świeżym powietrzu, podróżuj, ciesz się życiem. Po prostu. Tak mało, a jednocześnie tak wiele dla naszego ciała i umysłu. A jak musisz – nie wstydź się i idź do lekarza po tabletki na pamięć, które doraźnie pomogą Ci właściwie funkcjonować i zacznij wprowadzać małe – wielkie zmiany w swoim życiu.